„Pod prąd czyli jak żyć dobrze w czasach zagrożeń” – lekcje z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości

Dyrektorzy i przedstawiciele szkół z Ełku i okolic 27 października wzięli udział w spotkaniu organizowanym przez Centrum Oświatowo-Dydaktyczne, na którym przedstawiono projekt „POD PRĄD CZYLI JAK ŻYĆ DOBRZE W CZASACH ZAGROŻEŃ”. Jest to innowacyjna propozycja lekcji dla dzieci z wykorzystaniem technologii VR (Virtual Reality – „wirtualnej rzeczywistości”) aby zapobiegać uzależnieniom wśród młodzieży.

Projekt polega na przedstawieniu młodzieży i dzieciom tematycznych filmików (m.in. o narkotykach, alkoholu, zagrożeniu w sieci) poprzez okulary VR, dzięki którym dziecko może poczuć się jak uczestnik akcji filmiku szkoleniowego. Okulary angażują więcej zmysłów niż normalna projekcja.

Bp Jerzy Mazur witając wszystkich uczestników spotkania nawiązał do nowej ewangelizacji, która podobnie jak edukacja zakłada przekazywanie tej samej prawdy ale nowymi metodami i z nową energią. Hierarcha zapewnił o modlitwie za nauczycieli, wszystkich pracowników szkół oraz dzieci i młodzież ponieważ jest to jego zadanie jako biskupa diecezji.

S. Blanka Szymańska OSB zaprezentowała zgromadzonym ofertę Centrum Dydatyczno-Oświatowego oraz projekty, które zrealizowano, takie jak Szlaki Papieskie oraz „SzAFa JP2 na kółkach czyli Szlakowa Akademia Familijna Jana Pawła II na kółkach w Sacrotrucku”. Siostra Blanka omówiła cel projektu „POD PRĄD CZYLI JAK ŻYĆ DOBRZE W CZASACH ZAGROŻEŃ – Lekcje VR z profilaktyki uzależnień (cyberzagrożeń oraz przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkotykom i dopalaczom)”, którym jest wspieranie systemu oświaty poprzez wykorzystanie nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych w zakresie promocji zdrowego trybu życia.

Anna Hryniewicz, psycholog biorąca udział w przygotowaniu merytorycznym projektu, tłumaczyła zebranym, że aby mózg zapamiętywał potrzebny jest efekt „WOW”, co pomaga osiągnąć nowa technologia, która sama w sobie nie jest ani dobra ani zła a jest jedynie narzędziem. Pani Hryniewicz zwróciła uwagę zebranym, że Polska jest na drugim miejscu pod względem liczby samobójstw i trzeba zacząć działać aby tę statystykę zmienić. „Imperatywem biologicznym naszego gatunku jest bycie razem, dlatego ważne jest to, co dzieje się w szkołach i aby wspólnie przechodzić przez trudne tematy. Zdrowie psychiczne dzieci zaczyna się od zdrowia psychicznego dorosłych a żeby się uczyć potrzebne są dobre emocje bo przy stresie i strachu dziecko się nie uczy” – mówiła Anna Hryniewicz. Psycholog zaznaczyła, że w przygotowaniu są lekcje o depresji oraz pierwszej pomocy w kryzysie emocjonalnym, ponieważ te tematy są również istotne dla dzieci i młodzieży a szkoły nie zawsze je poruszają na zajęciach.

Pan Michał Hryniewicz z firmy HTC, który odpowiada za aspekt technologiczny projektu zaprezentował uczestnikom Okulary VR wykorzystywane do lekcji. Dyrektorzy i nauczyciele mogli sami wziąć udział w testowej projekcji i zapoznać się z filmikiem o narkotykach.

Projekt będzie realizowany przez cały listopad w większości szkół w Ełku i okolicach. Przeciwskazaniem do korzystania z technologii VR jest epilepsja i autyzm w niektórych przypadkach. Projekt „POD PRĄD – JAK ŻYĆ DOBRZE W CZASACH ZAGROŻEŃ” jest realizowany dzięki  finansowemu wsparciu Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie innowacyjnej edukacji

Realizowane przez Centrum Oświatowo Dydaktyczne
w ramach zadania POD PRĄD CZYLI
 JAK ŻYĆ DOBRZE W CZASACH ZAGROŻEŃ
– Lekcje VR z profilaktyki uzależnień

Sfinansowano przez
Ministerstwo Edukacji i Nauki
w ramach programu pn.
 „Program Wsparcia Edukacji”

Urszula Rychlik

Pozostałe artykuły